Social Icons

Saturday 20 September 2014

Ruam Susu [Tips Penjagaan Baby]

Bagi para ibu bapa yang baru sahaja menimang cahayamata, pelbagai aspek penjagaan baby perlu diberikan perhatian.. Ini kerana baby terdedah kepada pelbagai risiko dr segi kesihatan, ada yang dlm kategori merbahaya dan ada yang tidak bahaya. Hari ni kite cuba tgk masalah yang sering di hadapi oleh baby, iaitu Ruam Susu.

Untuk makluman ibu, alahan terhadap susu ibu itu sendiri adalah sesuatu yang mustahil. Bayi berkemungkinan sensitif kepada protein dalam susu ibu yang datangnya daripada pemakanan si ibu sendiri.

Jangan biarkan ruam pada baby anda jadik smp teruk camni ehhh.. Sian kat baby tu.. Dah jadik x selesa dan sakit.

[TIPS MENGATASI MASALAH RUAM SUSU PADA BAYI]

1) Pemakanan Ibu

Menurut kajian, punca utama adalah protein daripada susu lembu. Sekiranya ibu mengamalkan pengambilan produk tenusu secara berlebihan (susu, keju, ais krim atau sebarang produk diproses yang mengandungi casein atau whey protein), cuba berhenti untuk seketika (dua minggu) dan lihat jika ada perubahan. Ini sahaja cara untuk mengetahuinya secara khusus.

2) Elakkan memberi susu formula yang berasaskan susu lembu.

Alternatif terbaik adalah SUSU IBU secara EKSKLUSIF. Namun jika hadapi masalah untuk menyusukan bayi, pilih susu formula yang diperbuat dari susu kambing atau susu soya.

3) Pastikan KEBERSIHAN selepas menyusu.

Sentiasa sediakan tuala lembap untuk mengelap sisa susu yang melekat di pipi bayi anda. JANGAN biarkan susu kering di wajah bayi anda!

4) Penggunaan krim pelembab yang kaya dengan agen pelembab untuk mengurangkan iritasi masalah ruam susu ini.

Semoga perkongsian ini dapat membantu para ibu mengatasi masalah ruam susu pada bayi anda.  Ade juga ruam baby yg berkemungkinan disebabkan oleh pengambilan jamu2 bersifat panas yg oleh para ibu.  Kalo ade menghadapi masalah ruam pada bby ni, first sekali check pemakanan anda ok ibu2 sekalian..


Jika anda perlukan NUTRISI TAMBAHAN sepanjang proses penyusuan anda, boleh hubungi kami untuk nutrisi dan dapat SET PENYUSUAN Shaklee yang terbukti mampu melancarkan proses penyusuan bayi anda.  Set Penyusuan ini mempunyai banyak pilihan mengikut keperluan anda.



~Kejayaan penyusuan antaranya bergantung kpd kesihatan ibu.

~Konsep asas penyusuan perlu difahami iaitu"KERAP MENYUSU DAN KERAP PUMP MAKA LEBIH BANYAK SUSU DIHASILKAN"

~Pengambilan vitamin akan mendatangkan hasil positif jika:-

1. Ibu kerap menyusu bayi atau yang bekerjaya kerap pump sekurang2nya 3jam sekali
2. Pengambilan air yang mencukupi (dalam 3 liter) dan tidak berdiet sepanjang penyusuan.
3. Berdoa sentiasa di murahkan rezeki susu badan untuk anak kerana hanya Dia mengetahui yang terbaik.
 

Bersama kite usaha dan berdoa agar dimudahkanNya dlm memberikan susu ibu kepada bby dan dpt meneruskan penyusuan sehingga bby berusia 2 tahun.. In syaa Allah


* daftar sebagai ahli Shaklee utk menikmati harga ahli disamping pelbagai kelebihan lain.. Hubungi saya utk maklumat lanjut :)


Edlin Zakaria
SID 953268


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Tips Kesihatan Percuma

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 019-2677100


Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my