Social Icons

Saturday 13 September 2014

Lain dulu, lain sekarang...

Ambik peluang.

Malam Sabtu, Aydean dan Jian dah tido.. Audy standard la masih "siang" lagi.. Tgh layan tv. Ok, dpt la mommy smbg keje mana2 yg patut..  

Sambil tgk muka anak2 yg comel2 ni tido, saya teringat dlu2, time Yan selalu sakit.. Dan skrg saya rase bersyukur sgt.. Salah satu nikmat Allah yg x terkira- kesihatan anak2 dlm keadaan yg baik.. Alhamdulillah...

Jian ni dari bby lagi ade history dgn pneumonia. Ia merupakan jangkitan kuman di tisu paru-paru.  Ia menyerangan kalangan kanak-kanak kecil dan orang-orang tua.

Aalolooloo comelkan Jian .. Time ni dlm 2 bln kot.. 

Pneumonia disebabkan oleh virus atau bakteria. Kadangkala ia juga disebabkan oleh jangkitan awal pada sistem pernafasan di bahagian atas (batuk dan selsema) yang merebak ke bahagian bawah sistem pernafasan. Jangkitan kuman ini boleh melibatkan keadaan yang tidak serius hinggalah kepada keadaan yang membahayakan nyawa.

Disebabkan seawal bby lagi Jian dah kena pneumonia, saya trs sign up kan anak2 dgn takaful (insurance).  Yelah, kos hospital bukan main2, dan bank saya punye limit utk dependants mmg x cukup cover kalo dah start admit hospital.  Memula tu insurance reject tau.. Yelah dorg pun x nak rugi kena cover hosp bill yg tinggi sbb bila dah ade pneumonia ni makan selalu la balik berkampung kat wad hospital.. Appeal punye appeal akhirnya approved jugak!

Walaupun dalam keadaan saya fully breastfeed Yan sehingga umur lebih 1 tahun, tapi Yan punye kesihatan agak sensitif terutama yang melibatkan paru2 spt batuk ni.. Makan pun dia kena pilih, no kacang, no udang, no sweets (especially mentos)... Makan jek, confirm tak sempat besok dah batuk. Pastu lama pulak nak recover.. Sepanjang tempoh tu, sebulan tu mmg ade jek la saya amik EL.. Tak smp hati nak tinggal kan dia..  

Preggie kan Jian time umur Audy 1 thn 2 bln.

Aduiii sedey pikir keadaan dia dlu2. Itu dlm keadaan hanya amik susu ibu, klo tak mungkin keadaan teruk kot.. Wallahualam.  Mungkin ada salah saya jugak, sbb masa pregnant kan Yan sehingga la sepanjang saya bfeed tu, saya x amik supplement.. Dgn makan x seimbang, sayur x makan, buah pun kurang..  Badan ni pun dah nutrition deficient rase nya time tu.. Alhamdulillah, nasib x de masalah kesihatan serius pada saya time tu.. Dah la preggie pulak.. Hhuhuhu

Muhammad Aydean.. Dpt Aydean time Yan 2 thn 5 bln

Sekarang ni, alhamdulillah dengan izin Nya, batuk selsema tu jarang singgah kat anak2. Kalo ade pun, sekejap dah recover.. Tak amik ubat dah.. Klo start batuk akibat dari mandi swimming pool smp 3-4 jam, lps tu makan ice cream, saya akan bgi anak2 Omega Guard 2 bj - 1 pagi, 1mlm.. Alhamdulillah lps tu boleh recover sendiri dalam 2 hari.. Klo xde simptom batuk tu cukup la 1 biji sehari atau 1 bj selang sehari utk anak2 4-6 tahun..  Susu dorg ni pulak saya tambahkan 1 sudu mealshake setiap hari.. Jadik x perlu lah amik vitamin biasa sbb kat mealshake ni dah ade nutrisi lengkap dgn 24 jenis vitamin dan mineral utk perkembangan dan tumbesaran anak2.  

Audy pun walau kat kindy tu silih berganti budak2 demam batuk selsema, alhamdulillah badan Audy masih boleh tahan.. Dengan izin Nya yer, Mealshake dan Omega Guard tu salah satu usaha saya sahaja.. Dan sebagai asbab nye.. Klo x usaha, biarkan aje, tak de lah asbab anak nak sehat kan..

Selonoknyaa Audy layan tv bile sume adik tidur..  

Bulan September ni Shaklee lancarkan Program "SHAKLEE CARES FOR OUR CHILDREN".  Sasaran adalah utk memberikan Mealshakes bernilai RM 1 juta kepada 2,000 families.  10% dari jualan Mealshakes akan disalurkan kepada kanak2 istimewa. 

Untuk para ibu bapa diluar sana yang prihatin tentang kesihatan dan tumbesaran anak2, Shaklee pun ade berikan special promo utk anda..    First time dalam sejarah, Shaklee buat promo beli 3 percuma 1... 


Dapatkan stok Mealshakes utk kesayangan anda..

Sebarkan berita gembira pada para ibu bapa lain dengan satu matlamat agar kanak2 membesar lebih sihat dan cergas!!!! 

Boleh wa/sms saya utk maklumat lanjut..

Edlin Zakaria
ID Shaklee : 953268 

* anda boleh gunakan id saya untuk membuat belian supplement Shaklee pada harga ahli.. Jgn lupa wa /sms saya lps tu utk konsultansi yerr..










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Tips Kesihatan Percuma

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 019-2677100


Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my