Social Icons

Tuesday 21 January 2014

Perlu ker Makan Supplement

Pepatah berbunyi, "banyak orang, banyak ragam". Memang lah, manusia ni perangai tak sama.. Asal kan adik beradik atau anak2 pun dgn peel masing2, ni kan org luar..

Entry ni saya nak kupas sikit pasal keperluan supplement kepada tubuh manusia.. Perlu ker??  Kat sini jek dah mcm2 pendapat, antara jawapan yg biasa kite dgr.. Ada yg kata PERLU, ada yg kata tak perlu.. Ade yg kata kalo nak sakit tu, makan apa pun sakit jugak.. Hokalohhhh.. Camtu pulak.. Asalkan kereta lagi perlu di service, ini kan badan kite. Kereta boleh beli ye, badan ni takde jual kan kedai tau..

Ni saya nak kongsi antara sebab PERLUNYA SUPPLEMENT / makanan tambahan.. Saya bukan lah pakar nutrisi,but this is very basic.. Sume orang boleh paham lah.. No complicated terms..

Tahukah anda?

Ikan yang dibekalkan kepada kita dari Thailand, lndia dsb direndam di dalam ubat mayat yang dinamakan Formalin, supaya tahan lama? 

* pics credit to mr google


Ayam kita ialah anak ayam yang disuntik hormon dsbnya supaya cepat besar dan demikian boleh mendpt pulangan segera. 



Sayur kita ialah sayur yang diselimuti racun serangga yang hebat hinggakan ulat pun tak berani makan. Sebab yang ulat tak makanlah yang mmpunyai harga, yang menjadi pilihan kita.



Buah-buahan kita yang telah disimpan lama, yang telah diawet dengan white chemical, yang kelihatan  berkilat pada buah epal dan sebagainya. Dikatakan untuk sampai kepada kita makan masa berbulan-bulan dan vitamin nya pula mula hilang sejak ianya dipetik.



Atas sebab2 di atas, tubuh kite memerlukan makanan tambahan untuk membekalkan nutrien dan zat2 yg diperlukan untuk sel2 badan berfungsi pada tahan optima.  Kalau pemakanan seimbang sekalipun tetapi nutrien di dalam nye masih tak mencukupi..

Tubuh badan manusia ni mempunyai beratus trillion sel yang sedang bekerja didalam setiap sistem-sistem kita yang terdiri dari organ-organ dan tisu yang sedang membina kehidupan. Kesihatan kita bergantung kepada nutrien-nutrien yang diperolehi oleh kesemua sel-sel  tersebut. 

Jadik, sama2 kite fikirkan mampukah nutrien-nutrien itu diperolehi dari sumber-sumber makanan kita hari ini?






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Tips Kesihatan Percuma

Untuk sebarang pertanyaan dan khidmat nasihat, hubungi saya (Call, SMS, Whatsapp) di 019-2677100


Disclaimer

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my